IEDERE MAAND ACTUELE LUISTERCIJFERS

De luistercijfers zijn belangrijk voor een adverteerder om te weten waar men moet adverteren om de juiste doelgroep te bereiken en het CLO geeft sinds de jaren '90 iedere maand een inzicht in de beluistering van de diverse radiostations d.m.v. 'de dagboekmethode'.

Voor die tijd ging de inkoop van radiocampagnes op gevoel, omdat er simpelweg geen luisteronderzoek was. Een 'media-buyer' heette toen nog een mediaplanner en als het gevoel over de radiozender o.k. was én je viel als verkoper 'in het mandje' dan kocht men bij je in.
Soms werd er een vreemde zenderkeuze gemaakt en als je dan vroeg "waarom?" dan kon het antwoord zijn "daar luistert de baas altijd naar" of "dat vindt mijn vrouw een leuke zender".

Vanaf januari 2023 wordt nl. de passieve radiometer ingevoerd. Passief klinkt niet positief, maar dat is het wel! Waar respondenten nu (anno 2022) op basis van hun geheugen in een dagboekje of via een app aanvinken waar ze die week naar geluisterd hebben (en hoe lang), wordt in het nieuwe onderzoek via een smartphone exact gemeten waar men naar heeft geluisterd. Een grote stap voorwaarts in de geschiedenis van 60 jaar commerciële radio! 

Hieronder vind je de meest actuele luistercijfers, afgegeven door Audify en GfK. Heb je vragen of wil je een analyse op doelgroep of iets anders, stuur dan een mail naar Rolf van Schouwen.

Luistercijfers E Power radiozenders

Luistercijfers TOTALE radiomarkt